Kursus yang diadakan pada 18 April 2015 anjuran Panitia Matematik ini bertujuan meningkatkan kompetensi guru Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik menggunakan pemikiran beraras tinggi. Objektif kursus termasuk :
- Memahami maksud dan konsep KBAT, falsafah dan teori KBAT.
- Meningkatkan kemahiran KBAT melalui pemahaman prinsip-prinsip berkaitan dengan KBAT, meningkatkan penggunaan strategi-strategi penyelesaian masalah kontemporari bagi Matematik.
- Menambah dan meluaskan informasi atau pengetahuan tentang pedagogi pengajaran Matematik serta kaedah pentaksiran yang mengambil kira KBAT.
- Mempraktikkan pemikiran Matematik yang dapat memupuk kreativiti, pemikiran kritis dan pemikiran kuiri.
- Memahami objektif pentaksiran Lembaga Peperiksaan, TIMSS dan PISA dan mengaitkannya kepada kurikulum dan amalan kelas.
Kekuatan kursus :
- Dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran KBAT bagi peserta- peserta kursus.
- Dapat melatih peserta-peserta kursus untuk memahami ciri-ciri soalan KBAT dan menggubal soalan-soalan KBAT.
- Dapat meningkatkan pengetahuan peserta-peserta kursus tentang kreativiti.
Kelemahan kursus:
- Guru menghadapi kekangan untuk menilai sama ada item yang dibina dapat diterima sebagai soalan KBAT atau tidak.
- Masih kekurangan contoh-contoh soalan KBAT yang mencukupi untuk dijadikan sebagai rujukan guru.
- Menghadapi kesukaran untuk menghubungkait soalan tak rutin dengan kehidupan harian.
Cadangan:
- Diharap JPN atau Kementerian Pendidikan boleh membekalkan bank-bank soalan KBAT mengikut topik supaya boleh dijadikan sebagai rujukan guru.
Gambar Aktiviti:
No comments:
Post a Comment