Saturday, April 18, 2015

Program: Penataran KBAT dalam PdP Matematik

Kursus yang diadakan pada 18 April 2015 anjuran Panitia Matematik ini bertujuan meningkatkan kompetensi guru Matematik dalam pengajaran  dan pembelajaran Matematik menggunakan  pemikiran beraras  tinggi. Objektif kursus termasuk :
  • Memahami maksud dan konsep KBAT, falsafah dan teori KBAT.
  • Meningkatkan kemahiran KBAT melalui pemahaman prinsip-prinsip berkaitan dengan KBAT, meningkatkan penggunaan strategi-strategi penyelesaian masalah kontemporari bagi Matematik.
  • Menambah dan meluaskan informasi atau pengetahuan tentang pedagogi pengajaran Matematik serta kaedah pentaksiran yang mengambil kira KBAT.
  • Mempraktikkan pemikiran Matematik yang dapat memupuk kreativiti, pemikiran kritis dan pemikiran kuiri.
  • Memahami objektif pentaksiran Lembaga Peperiksaan, TIMSS dan PISA dan mengaitkannya kepada kurikulum dan amalan kelas.


Kekuatan  kursus :
  • Dapat meningkatkan  pengetahuan dan kemahiran  KBAT bagi peserta- peserta  kursus.
  • Dapat melatih peserta-peserta  kursus untuk memahami ciri-ciri soalan KBAT dan menggubal soalan-soalan KBAT.
  • Dapat meningkatkan pengetahuan peserta-peserta kursus tentang kreativiti.

Kelemahan kursus
  • Guru menghadapi kekangan untuk menilai sama ada item yang dibina dapat diterima sebagai soalan KBAT atau tidak. 
  • Masih kekurangan contoh-contoh soalan KBAT yang mencukupi untuk dijadikan sebagai rujukan guru.
  • Menghadapi kesukaran untuk menghubungkait soalan tak rutin dengan kehidupan harian.

Cadangan: 
  • Diharap JPN atau Kementerian Pendidikan boleh membekalkan bank-bank soalan KBAT mengikut topik supaya boleh dijadikan sebagai rujukan guru.

Gambar Aktiviti: 



No comments:

Post a Comment